Stok Kangri 07-2017

Endelig på tur igjen! Spent både på selve turen og å treffe nye fjellvenner fra Norge og alle guider og hjelpere fra Nepal og India. Det ble en mye mer spennende og innholdsrik tur enn jeg hadde forestilt meg, – og ikke minst mye morsommere enn jeg hadde forventet! Takk til en herlig gjeng for alle fine dager og morsomme minner !

Finally! Looking forward to meet the “mountaineers” from Norway and all the guides and helpers from Nepal and India. This became a more exiting and adventurous trip than I had imagined, and a lot more fun! Thank you everyone for lovely days in the mountains and all the happy memories!

Etter noen timers flytur fra Oslo via Moskva til Dehli, samt en times flytur opp til fjellene, kom vi til Leh på 3500 moh, hvor vi skulle være de første dagene. Ettersom dette ikke er en fakta-blogg, så tar jeg ikke ansvar for å feilopplyse noen om det jeg nevner her, så google gjerne for å lære mer!

Indias trafikk både i Leh, Dehli og Agra (og sikkert alle andre byer) er ymse kjøretøy med all slags dekorasjon og utstrakt bruk av fløyter, samt venstrekjøring, null trafikkregler kan det se ut som, generelt støy, støv og kaos av sykler, hunder, trevogner, kyr, rickshaws og mennesker overalt. I løpet av de dagene vi oppholdt oss i trafikken så jeg imidlertid ikke ett eneste “treff”. De er enten utrolig gode sjåfører og/eller har et internt trafikkregelsystem som andre ikke skjønner noe særlig av.

Vi var i Leh fra fredag til mandag og hadde fine akklimatiseringsdager i strålende sol/lettskyet vær. Her er noen bilder fra bygatene og området rundt. 20170715-DSC_0096

20170716-DSC_0178

20170716-DSC_0185

20170716-DSC_0183

20170716-DSC_0182

20170715-DSC_0097

20170715-DSC_0110

20170715-DSC_0123

Det er mange buddhistiske klostre og stupas i og rundt byen. Leh er hovedstaden distriktet Leh i Ladahk, i delstaten Jammu og Kashmir, og ligger langs den gamle Silkeveien. Det bor ca 31000 mennesker her, herav noen tusen tibetanske flyktninger. Dalai Lama var i Leh en måned i sommer, og reiste bare et par dager før vi kom dit. Vi fikk besøke vakre Thiksey Monastery like utenfor byen og kjørte en tur opp til Shanti Stupa med fantastisk utsikt over dalen og mot fjellene i Himalaya.

Vi kjørte gjennom dalen og krysset Indus River som starter i Tibet og går gjennom India og Pakistan – en av verdens lengste på 3200 km. Vi skulle på en akklimatiseringstur opp til 4000 moh til et lite kloster i fjellet. Etter å ha vært ganske så rolig noen dager, kjentes det godt i beina. “Tynn luft” en varm solskinnsdag gjorde det ikke lettere.

20170716-DSC_0139

Stakna monastery by Indus river.

17.07. Neste dag ble det en spennende 2,5 timers kjøretur opp til verdens høyeste fjellpass det er mulig å kjøre over – Khardung La på 5602 moh, litt over 2000 høydemeter opp. Det var asfalt et stykke før vi kom over på grusvei som syntes å være under bygging, men det er kontinuerlig utbedring og ting tar tid når noen må sitte å hakke pukk for hånd. Det raser nok ut litt også innimellom vil jeg tro. Og veien holdes åpen vinterstid. Det hadde vært noe! Rekkverk / autovern? Jeg så et par meter i en sving, ellers var det bare rett ned.

This slideshow requires JavaScript.

Etter 20 min der oppe på 5602 moh begynte jeg å kjenne meg uggen, og var glad for at vi da kjørte ned igjen.

18.07. Dagen etter startet vi på første del av turen opp i fjellene. Vi kjørte til Chilling og langs Zanskar-elva inn til der vi ble zippet i en liten trekasse over elva, to og to med hver vår sekk. Zanskar renner ut i tidligere nevnte Indus på sin vei inn i Pakistan, og elvemøte var veldig tydelig. I dette området var det en elverafting-base. Kjøreturen ble i overkant spennende enkelte steder, med helt utrolige fjellformasjoner og farger underveis. Det var helt uaktuelt å snu, og jeg er glad det var oppholdsvær ihvertfall. Vel zippet over til riktig side, begynte vi å gå oppover og innover til Skui og første teltovernatting.

Dagsrutinene ble lagt med fast kaffe-tid klokka 4 på ettermiddag og middag klokka 7. Ettersom det var mørkt allerede klokka 8 og dagene startet med “kaffe på senga” allerede klokka 6, så ble det ikke særlig lange sosiale kvelder i mat-teltet. Det var egentlig godt å krype ned i soveposen og strekke seg ut også, selv om det ble så som så med søvn. Kravet om flere liters vanninntak hver dag gjør at det også må ut igjen – også på natta. Noen netter flere ganger. Man venner seg til det meste, og teltlivet ble fort en rutine. Dyktige folk fra Nepal og India gjorde alt for at vi skulle ha det bra, spise godt og at dagsrutinen var den samme hver dag.

19.07. Det er et helt spesielt landskap å vandre i, innover dalen og oppover  til Ganda La Base Camp på 4200 moh, en stor grønn slette for teltcampen.

20.07. Så fortsetter vi oppover til Ganda La (fjellpass) på 4950 moh og en fantastisk utsikt i alle retninger. Derfra går turen ned på andre siden til Yurutse og den neste campen.

21.07.  Ny flott dag, med te-stopp på et lite gjestehus i en landsby ved Rumbak.

20170721-DSC_0519

20170721-DSC_0529

20170721-DSC_0527

20170721-DSC_0532

20170721-DSC_0537

20170721-DSC_0559

20170721-DSC_0580

Campen ble satt opp rett før neste fjellpass, og vi hadde fin utsikt opp til Stok La-passet på 4900 moh. Det så ganske så bratt ut.

20170721-DSC_0582

20170721-DSC_0602

22.07. Det var veldig bratt. Er ikke å mer å si om det. Jeg klarte ikke å stoppe for å ta bilder på vei opp. Jeg måtte gå ‘fiskbein’ i fjellsko for å komme opp der det var mest bratt…. Så først helt oppe på passet fikk jeg tatt bilder ned fra der vi kom, og over på andre siden. Det ble en ganske så bratt “nedtur” også, og  lang tur oppover langs elva til neste camp, en utrolig fin del av turen opp til Mankarmo og lower base camp på 4500 moh.

This slideshow requires JavaScript.

23.07. Ny dag – og vi fortsetter enda litt lenger opp i fjellene – opp til Stok Kangri higher base camp på 4900 moh, vi nærmer oss målet!

Selve campen er rolig når vi kommer, men her blir det både mye folk og telt på et par dager. Vi ser stien opp den første delen av innmarsen til fjellet, og tar en “prøvetur” inn mot breen etter lunsj. Det svir i beina og er veldig tungt å puste. Det er overskyet og lett regn på turen ned igjen, men vi satser på finvær neste dag. Jeg er litt varm og i dårlig form, men sover godt gjennom natta (mellom de vanlige små turene bort til “det lille teltet”… )

24.07. Jeg våkner med feber, har blitt forkjøla og det lover ikke særlig godt. Jeg har heller ikke særlig matlyst, men spiser det jeg klarer og hviler utover dagen. Det er nok straffen for å ta et “bad” i bekken ved campen for et par dager siden. Fjellskoene viser seg å ha blitt ganske så tynnslitt, så jeg låner et par rimelig tunge dobbelsko i campen for å unngå å bli kald på beina på toppturen og må avbryte av den grunn.

20170723-DSC_0714

Stok Kangri 6153 moh

Dagen er ganske så rolig med de samme måltidsrutinene, og med utdeling og testing av utstyr til toppturen. Vi får stegjern, klatresele, isøks og guidene arrangerer et taulag-kurs på nærmeste isbre oppe i lia for oss. Det viste seg at å gå sidelengs oppover på ganske hard snø her, var så mye lettere enn å følge sporet oppover breen i fjellet, der vi kortbeinte måtte løfte slitne bein knehøyt for hvert steg, og ikke fikk gå ut på siden på grunn av lumske bresprekker.

This slideshow requires JavaScript.

Det er toppdag, og vi spiser middag klokka sju, hviler i teltene, og møtes igjen til et ekstra måltid på kvelden før vi starter å gå klokkal halv elleve. Det er mørkt som svarte natta og vi går med hodelykter. De lyser ikke særlig langt, så i timevis ser jeg kun hælene på den bakerste i “Sauda-ekspressen”, som hadde omtrent samme steglengde som meg. Takk og pris for det. Vi gikk i 3 taulag, og hadde naturlig inndelt oss litt etter steglengde og takt tidligere på turen.  Underveis bøyde jeg nakken bakover for å titte på stjernene, – som var hodelykter som beveget seg videre oppover ….  Det går veldig sakte, vi skal fra 5000 moh og opp til 6153 moh, og pusten går ganske fort. Jeg kjenner det er vanskelig å stoppe å puste for å få til å drikke, og må ta noen skikkelige “magadrag” innimellom for å kjenne at det er luft i lungene i det hele tatt. Det kjennes på kroppen hvor man befinner seg, men jeg unngår hodepine heldigvis.

20170725-Bilde 25.07.2017, 02.27.49

Sola kommer opp og skillet mellom natt og dag blir tydelig. Jeg har hittil ikke kjent noe til høydesyke, men nå kommer kvalmen og den blir med meg oppover. Det handler bare om å flytte den ene foten foran den andre, og holde positivt fokus. Et øyeblikk underveis sa jeg til meg selv at dette skulle jeg aldri mer gjøre, og at neste tur skulle gå til et varmt sted der jeg bare skulle ligge å flyte i vannskorpa og titte ned på fiskene…

20170725-Bilde 25.07.2017, 02.27.54

Jeg måtte bruke alt av krefter på å konsentrere meg om å flytte beina, og fikk ikke tatt så mange bilder. Det var mørkt nederst i dalen før sola kom helt over kanten. 20170725-Bilde 25.07.2017, 04.36.48

20170725-Bilde 25.07.2017, 04.42.56

På ca 6000 moh ser vi over og ned på andre siden. Her tok taulaget vårt pause, og det hadde kostet alt av krefter for min del å komme meg hit. Jeg hadde ikke krefter til å fortsette i 2 timer til for å komme til toppen, så enkelt var det. 10 timer opp hit. Jeg tenkte på at jeg skulle klare å komme meg ned igjen også…

20170725-Bilde 25.07.2017, 04.36.54

Turen nedover kjentes også godt i beina, men det gikk mye raskere enn oppover. Nå så vi hvor langt vi hadde gått oppover og innover mot, og over breen. Det var jo stup mørk sist vi gikk her. Det var forresten ikke så langt i km, men på denne høyden nytter det ikke å gå fort uansett.

20170725-Bilde 25.07.2017, 07.09.27

20170725-Bilde 25.07.2017, 07.09.37

Når vi kommer over breen står det en blid fyr på høyre side og sier Hello med et stort smil ! Det tok noen sekunder før jeg reagerte, og kjente igjen en av våre hjelpere – som hadde tatt turen opp til breen med varm te til oss som kom ned fra fjellet. Jeg fikk byttet sko til mine egne lær-fjellsko (som kjentes ut som tøfler!). Og på dette stadiet var jeg veldig bestemt på å kjøpe meg nye fjellsko – for aldri i verden om jeg ville bruke dobbelsko igjen! Jeg har nå to par nye fjellsko – et par for lange vandringer og et par for topptur. Så det så. Badeferie?

20170725-Bilde 25.07.2017, 07.28.08

Et tilbakeblikk oppover breen og veien videre til høyre opp mot toppen.

20170725-Bilde 25.07.2017, 07.33.22

På vei fram mot platået før stien ned mot campen.

20170725-Bilde 25.07.2017, 07.33.28

20170726-DSC_0736

En flott gjeng, og en fantastisk tur! En vellykket ekspedisjon! Profesjonell arrangør og turledelse i samarbeid – Høyfjellspesialisten v/Marit og Hi on Life Adventures v/Saran.

Vi fikk en hviledag i basecamp til neste dag. Og for min del ble den tilbragt i vannrett stilling i teltet til neste morgen klokka 6. Snakk om å være sliten…

26.07. Neste dag var formen bra igjen, og turen gikk nedover til lower base camp, og videre ned langs elva og til landsbyen Stok. Der var det lunsjstopp, og venting på bagasjen, før vi busset til Leh og hotellet vårt for en overnatting igjen, før flyreise til Dehli tidlig neste morgen.

20170726-DSC_0742

20170726-DSC_0745

20170726-DSC_0751

High school i Stok

20170726-DSC_0776

Vel tilbake i Leh og et hyggelig hotell, var det ufattelig deilig å få dusjet etter 10 dager i fjellet. Det er helt utrolig hvor møkkete man blir av sand og svette uten mulighet til særlig vasking underveis. Jeg ble vel ordentlig ren først ved 3. dusj tror jeg….

27.07. Vi drar tidlig med fly til Dehli, fra frisk og klar fjelluft, til høy luftfuktighet og varme, trafikkaos og støy. For en overgang! Vi hadde sightseeng med guide og besøkte Dehli Gate, var med på en heftig richshaw-tur i Old Dehli, og besøkte moskeen Shaki Jana Masjid – bygget ferdig i 1656.

This slideshow requires JavaScript.

28.07. Vi drar med buss ned til Agra, ca 4 timer på motorvei. Landet er flatt og det er ikke stort å se på, så de fleste leste eller sov seg sørover. Vel framme blir vi installert på et absolutt bra hotell, forespeilet oss som enkelt standard …  og flere er ganske raske til å booke tid i spa-avdelingen. Vi drar ut på en guidet omvisning på Agra Fort, et enormt byggverk omkranset av en 2,5 km mur, hvor stormogulene bodde i 200 år fram til 1857, og hvor det store mogulriket hadde sin hovestad. Her er flere palasser, moskeer og en helt spesiell engelsk hage.

Vel tilbake på hotellet og ny fra topp til tå fra et herlig spa-opphold, så er det middag på takterassen på kvelden, med opptil flere kokker i sving ved pannene. Ikke så lenge, for plutselig åpner himmelen seg og etter noen minutter er det 5 cm vann over hele terassegulvet… Vi blir geleidet inn og ned i restauranten hvor serveringen etterhvert kommer i rute, med veldig god mat og vin.

29.07. Det er tidlig avreise for å få med oss soloppgangen ved Taj Mahal. Et mausoleum – bygget av stormogulen Shah Jahan til minne om hans yndlingskone Arjumand Bamu Begum med tilnavnet Mumtaz Mahal, en vakker kjærlighetserklæring, et enormt byggverk i hvit marmor og fantastisk hageområde ved elva.20170729-DSC_0049

This slideshow requires JavaScript.

Senere samme dag kjører vi tilbake til Dehli, og sjekker inn på hotellet og har ettermiddagen “fri” før vi skal dra til flyplassen rett over midnatt. Noen drar ut den varme, klamme ettermiddagen på shopping, og tester Dehlis fastfood-servering med litt ymse erfaringer, og andre forholder seg helt rolig i hotellets kjølige airconditionerte atmosfære.

På natta flyr vi samme vei tilbake via Moskva til Gardermoen. Det var forsinkelser og bytter av gate et par ganger, og våre blå bager ble stående igjen i Moskva ganske så forvirret. Etter 2,5 uker på fjelltur i Himalaya kom jeg til Værnes kun med ei håndveske.

Den blå tok et par ekstra turer til Tromsø på besøk til Mai-Britt, før den ble sporet opp på Heimdal og etterhvert kom seg hjem til byen den også.